top of page
Ensemble Lisboa 1740 - Missa Regalis 4_edited.jpg
PROGRAMA MA NAISA DUO copy: Imagen

"MISSA REGALIS"

ENSEMBLE LISBOA 1740

PROGRAMA MA NAISA DUO copy: Texto
CAT - Missa Regalis_Página_2_edited.jpg

ENSEMBLE LISBOA 1740
MISSA REGALIS DE FRANCESC VALLS
DEDICADA A JOAN V DE PORTUGAL

UNA PRODUCCIÓ DE FEMAP I FESTIVAL DE PÀSQUA DE CERVERA

Després dels fracassos de la Unió Ibèrica (1580-1640) i la Guerra de Restauració de la Independència (1640-1668) és en el regnat de Joan V de Portugal (1706-1750), i gràcies a l'afluència de quantitats prodigioses d'or i diamants brasilers, quan Lisboa recupera el prestigi i la urbanitat d'una metròpoli europea moderna i desenvolupada. 

La nova Capella Real aconsegueix una dignitat només comparable a Occident a Venècia i Roma. Joan V somia amb les esplendors de la Roma papal i està fascinat per l'ostentació del cerimonial litúrgic, que utilitza per a donar suport a la seva condició de rei absolut. Està especialment interessat en la música sacra, envia a joves músics portuguesos a Roma per a estudiar amb mestres italians i acull a grans músics, compositors i intèrprets procedents d'Itàlia, que contribuiran a la italianizació de la cort portuguesa. 

La grandiositat del Patriarcal de Lisboa i la magnanimitat de Joan V van més enllà de les fronteres i els homenatges i les ofrenes no venen només d'Itàlia. En 1740, Francesc Valls, que havia estat mestre de capella de la Catedral de Barcelona i era el teòric hispànic més conegut del segle XVIII, va dedicar la seva última composició al monarca portuguès: la Missa Regalis. És una obra luxosa, a cinc veus amb baix continu, escrita en l'estil seriós però grandiós associat amb la "nova Roma d'Occident" i ofereix una eclèctica mescla d'estil antic amb estil concertant, la familiarització del qual amb les tradicions del Patriarcal de Lisboa indueixen a pensar en una possible estada de Valls a la capital portuguesa. 

La Missa Regalis recrea la magnificència del so i l'esplendor àulica del segle XVIII de la Capella Reial i Patriarcal de Lisboa. Per a gaudir d'aquesta obra en un context musical adequat, s'ha recreat el variat i contrastat alineament litúrgic de la festa de Santa Isabel de Portugal (nascuda Infanta d'Aragó i filla del Comte de Barcelona Pere III) a partir de l'obra de dos dels més il·lustres compositors de la cort portuguesa, els italians Giovanni Giorgi i Antonio Tedeschi, així com el cant pla d'aquesta festivitat. 

Música per a la festa de Santa Isabel d'Aragó, Reina de Portugal, a la capella Reial i Patriarcal de Lisboa

  • Asperges me a 4    Manuel Cardoso (1566-1650)

  • Sonata per a orgue en La menor, 20-6    José António Carlos de Seixas (1704-1742)

  • Introitus: Cognovi domine   Cant pla

  • Kyrie   Francesc Valls (ca.1671-1747) *

  • Gloria    Francesc Valls *

  • Graduale: Diffusa est gratia, TED 08.21  Antonio Tedeschi (1702-1770)

  • Alleluia: Specie Tua, TED 08.21    Antonio Tedeschi

  • Sonata per a orgue en La menor, 20-3    José António Carlos de Seixas

  • Credo – Francesc Valls*

  • Offertorium: Diffusa est gratia    Cant pla

  • Motet Regali ex progenie TED 08.18    Antonio Tedeschi

  • Sanctus  Francesc Valls *

  • Sonata per a orgue en La menor    José António Carlos de Seixas

  • Benedictus    Cant pla

  • Agnus Dei    Francesc Valls *

  • Communio: Dilexisti justitiam     Cant pla

  • Ite, missa est    Cant pla

  • Sonata per a orgue en Sol major, 15 -1    José António Carlos de Seixas

  • Motet Elisabeth potens opere et sermone (in festo S. Elisabeth Reginæ Portugaliæ)   Giovanni Giorgi (ca.1700-1762)

* Edició de la Missa Regalis del professor Doctor Simon Heighes realitzada a partir del manuscrit autògraf conservat en els arxius de la Biblioteca de Catalunya.

ENSEMBLE LISBOA 1740

ANAÏS OLIVERAS, EVELYN JOHNSON    SOPRANOS

MARIONA LLOBERA    MEZZOSOPRANO

CARLES PRAT   TENOR

NÉSTOR PINDADO   BAIX

 

CLARA POUVREAU    CELLO

F. MIGUEL JALÔTO  ORGUE I DIRECCIÓ

bottom of page